POZNÁVÁNÍ GMINY KRZYŻANOWICE

Szlak Górnej Odry szlakgornejodry.eu

• Po průjezdu vesnicí Buków dorazíme k řece Odře, která tvoří hranici mezi obcemi Lubomia a Krzyżanowice. Řeku překročíme po silničním mostě a vjedeme přímo do vesnice Krzyżanowice. Po naší pravé ruce, hned za mostem, se nachází vodácký přístav. Molo a zpevněný přístup k vodě napomáhají vodáckým aktivitám (viz popis).

• Směřujeme dále směrem do centra obce. Při průjezdu ulicí Kolejowa míjíme železniční přejezd a vpravo budovu železničního nádraží. Při pokračování dorazíme na křižovatku ulic Kolejowa a Tworkowska. Vlevo u samotné silnice se nachází historická brána paláce Lichnowských, který můžeme vidět v hloubi parku. Dále pak na levé straně vidíme Venkovní muzeum černého dubu. Můžeme si tam prohlédnout monumentální kusy černého dubu, informační tabule a odpočinout si na lavičkách (viz popis).

• Následně se vracíme směrem ke křižovatce, ze které jsme přijeli, a ulicí Tworkowska se vydáme na východní konec vesnice Krzyżanowice. Za jejími hranicemi vjedeme na stezku, která se táhne podél státní silnice č. 45. Pás zeleně a násyp oddělují cyklisty od automobilů, uhánějících po této rušné silnici. Stezka nás zavede až do samotné vesnice Tworków. Vjedeme mezi pole na ulici Żwirowa. Následně odbočíme na první křižovatce vlevo na ulici Odrzańska, kde pak jedeme po cyklostezce až do odbočení vpravo na ulici Zamkowa. Při sjíždění touto ulicí směrem dolů se nám naskytne pohled na věž paláce z XVII. století, na níž se nachází vyhlídková platforma. Projedeme křižovatkou s ulicí Dworcowa a vjedeme na ulici Parkowa. Tato klidná alej, jejíž boky lemují kaštany, nás zavede přímo k ruinám tworkowského zámku. Ruiny této stavby z XII. století jsou přístupné k prohlídce. Budova bývalé kočárovny je místem, kde jsou organizovány různé kulturní akce, v interiérech lze rovněž získat i turistické informace. Samotná věž pak nabízí vyhlídkovou platformu, která se nachází ve výšce 21 metrů a ze které se rozprostírá výhled na celé povodí Horní Odry (viz popis).

• V sousedství bývalého zámku se nachází park, který byl založen v XIV. století a ve kterém najdeme staré kaštany, buky a jilmy.  Při procházce lipovou alejí je možné dojít k rybníku, který je umístěn v centrální části parku a který tvoří závěrečný element senzorické stezky zhotovené na základě návrhů profesora Kneippa. Je napájena vodou ze zřídla, které vyvěrá ze země. V parku je možné rovněž vidět mnohasetletý břečťan a vzácné druhy rostlin, jako je sasanka pryskyřníkovitá nebo medvědí česnek.

• Při pokračování podél parku dorazíme do Aleje Hroza – překrásného, klidného místa, kde je možné prožít blízký kontakt s přírodou. Po obou stranách aleje se táhnou řady více jak 40 staletých stromů. Nejpočetněji jsou zde zastoupeny lípy, ale najdeme tady také javory nebo kaštany – každý strom má již více než 100 let (viz popis)

• Alej Hroza nás zavede přímo do vesnice Bieńkowice, do které vjedeme od ulice Raciborska. Po odbočení vpravo vystoupáme do centra obce, kde můžeme kromě barokního kostela navštívit i muzeum kovářství, které je zde zřízeno ve staré kovárně. Exponáty spojené s kovářskými tradicemi byly shromážděny v muzeu, které zřídil Jan Socha, potomek a jmenovec zakladatele první bieńkowické kovárny. Zajímavostí je, že kovárna, ve které se muzeum nachází, je nejstarším objektem tohoto druhu v Polsku – navíc plně funkčním.

• Projížďku Bieńkowic ukončíme na ulici Młyńska a pokračujeme cyklostezkou vedoucí mezi poli a loukami do vsi Bolesław, ze které vjedeme do české obce Píšť.

• Při návratu na polskou stranu hranice překročíme řeku Odru Jubilejním mostem císaře Františka Josefa, který je věrnou podobou mostu postaveného v roce 1899. Originální most z Bohumína do Chałupek byl bohužel zničen v důsledku válečných událostí v roce 1945. Po vstupu do Chałupek nás přivitá mnoho zajímavých možností – vpravo, v budově bývalého hraničního přechodu, se nachází Centrum Horní Odry, kde je možné spatřit expozici a exponáty týkající se historie, fauny a flóry povodí Horní Odry. Výstavy a multimediální expozice přiblíží turistům přírodní bohatství řeky Odry a příhraničních meandrů Odry. Na druhé straně ulice Bogumińska se nachází zámek v Chałupkách, který byl kdysi piastovskou tvrzí, která střežila pohyb na Odře, a později rezidencí, která patřila Rothschildům. Dnes plní funkci hotelu s restaurací a může být dobrou zastávkou na trase cyklistického výletu. Kolem zámku se rozprostírá park s exempláři starých stromů a s miniaturami slezských hradů
a zámků (viz popis).

• Značky na ulici Bogumińska nás zavedou přímo na cyklostezku vedoucí k jedinečnému přírodnímu úkazu – Příhraničním meandrům řeky Odry. Meandry Odry jsou unikátní oblastí v evropském měřítku, oblastí chráněné fauny a flóry, která je zapsána v evropské síti chráněných území NATURA 2000. Dokonale prohlédnout si je lze z vrcholku vyhlídkové věže, která je umístěna v jejich samotném centru.